Nieuwe muziek komt naar de fan en niet andersom

november 1st, 2007  |  by | Published in Nieuwe muziek  |  1 Comment

Nog niet zo heel lang geleden ging ik zelf net zoals veel anderen op zoek naar nieuwe muziek. Ik kocht elke week 2 cd’s in mijn favoriete platenzaak. In ieder geval 1 van de 2 was een plaat waar ik eigenlijk helemaal niet veel van kende maar die me aangeraden werd door een vriend of ik had er wat over gelezen in OOR. Ik ging in dit geval dus zelf op zoek naar nieuwe muziek.

Hear-like-buy

Sinds de komst van Napster en alle p2p klonen die haar opvolgden zijn er nog maar weinig mensen die op deze manier muziek ontdekken. Liefhebbers die besluiten om een bepaalde cd te kopen hebben de muziek vaak al gehoord bij iemand anders of op een (il)legale manier op het net. Andrew Dubber baseert hierop zijn hear-like-buy theorie. Deze theorie zegt dat muziek als een van de weinige producten in de wereld pas gekocht wordt wanneer men de ins en outs ervan kent. Want wie koopt er nog een DVD van een film die hij al gezien heeft? Alleen de die-hard verzamelaars. Maar het verhaal gaat verder. Wanneer je bezig bent met de distributie van je muziek is het niet alleen belangrijk om te zorgen dat mensen je muziek voor aanschaf kunnen horen om deze leuk te gaan vinden maar ook dat de muziek naar hen toekomt en niet dat zij naar de muziek toe moeten. Ik ging tot een jaar of tien terug elke vrijdagmiddag naar de muziek toe. Ik ondernam actie om naar de platenzaak te gaan. De platenzaak kwam niet naar mij toe. Dit laatste is natuurlijk fysiek nogal lastig maar na de digitale revolutie ligt dat anders. De platenzaak is digitaal geworden en kan in allerlei verschillende verschijningsvormen naar jou toe komen. Wanneer je in staat bent om naar de muziek liefhebber toe te gaan ipv andersom biedt dit geweldige kansen.

last.fm

Een van de manieren waarop nieuwe muziek vanzelf naar de fan toekomt is door gebruikt te maken van last.fm. Op basis van je luistergedrag probeert last.fm een op maat gemaakt radiostation aan te bieden. Want als jij Interpol en Coldplay leuk vindt dan vind je Editors waarschijnlijk ook leuk. Hoe last.fm dit weet? Ze zien dat veel andere gebruikers Interpol leuk vinden en Editors. Kans is dan groot dat dat voor jou ook zo is. Inmiddels schieten soortgelijke services als paddestoelen uit de grond. Iets in me hoopt dat op deze manier onbekende muziek een betere kans krijgt zich te openbaren aan een groter publiek.

RSS

Wat mij betreft is het ultieme middel om als artiest je publiek te bereiken de RSS-feed. RSS-feeds zijn nieuwsstromen waarop je je kunt abboneren en je automatisch op de hoogte blijft wanneer er nieuws is. In de praktijk betekent dit dat jij niet meer naar een website gaat om te kijken of er nieuwe content is maar dat de website naar jou toekomt middels hun RSS-feed waarin je ziet dat er nieuws is. Er zijn allerlei programma’s, al dan niet web-based om deze nieuwsstromen te volgen. Wat mij betreft steekt Google Reader hier met kop en schouders bovenuit. Dankzij RSS ben ik in staat om een veelvoud van het aantal websites te volgen die ik daarvoor bekeek. Ik hoef er namelijk alleen heen als er nieuws van mijn interesse is en dat verneem ik via Google Reader. Meer uitleg over wat RSS is en wat het voor je kan betekenen vind je hier.

RSS is niet alleen geschikt voor tekst maar ook voor video en audio. Dit biedt mooie kansen voor artiesten om muziekliefhebbers die geabbonneerd zijn op hun feed te betrekken bij alles wat je doet. Bovendien is dit een stuk sympathieker dan de gebruikelijke nieuwsbrieven versturen die op een gegeven moment toch gaan irriteren in je mailbox. Met nieuwsbrieven ben je namelijk niet in staat om het aan de gebruiker te laten waar hij meer van wil weten. Bovendien is het dubbelop, de echte fans hebben het nieuws waarschijnlijk daarvoor al kunnen lezen op je site.

Veel bezoekers op je website is dan ook leuk maar abbonnees op je RSS-feed zijn de fans van de toekomst. Wat wil je nog meer dan een abbonnement op een artiest die je goed vindt waarmee je gelijk op de hoogte blijft van nieuwe creaties(tekst, audio, video)?

Als de berg(lees:liefhebber) niet naar Mohammed(lees: muziek) komt moet Mohammed maar naar de berg, toch?

Post scriptum
Als je RSS-feeds gaat lezen vergeet je dan niet op onze feed te abboneren.

Responses

  1. marcelboere says:

    januari 28th, 2008 at 23:53 (#)

    Ik vind het erg jammer dat de traditionele platenzaken over moeten gaan op het verkopen van allerhande bij-produkten. Ook ik kon in het verleden uren doorbrengen met het doorspitten van de schappen van de platenzaken, op zoek naar nieuwe bands. Deze zullen zich in de toekomst, naarmate de distributie van muziek vooral digitaal plaatsvindt, natuurlijk alleen nog maar richten op eventueel nog verkopende titels van populaire bands. Niet veel meer te ontdekken dus.

    Ik hoop dan ook oprecht dat er in het huidige digitale tijdperk ook nog een rol blijft bestaan voor deze traditionele ‘dealers’. De branche zelf zou zich hiervoor in mijn optiek vergaand moeten organiseren en de concurrenten van weleer zouden moeten komen tot een hechtere samenwerking.

    Gelukkig dat er momenteel weer volop (USB) platenspelers te koop zijn bij de populaire electronica-winkels. De uitgave van speciale vinyl-versies van de MP3′s voor de nostalgen en verzamelaars onder de muziekliefhebbers heeft dan misschien weer zin. Wat mij betreft is de laatste single nog lang niet geperst.

    P.S.: Geef nou toe: een baby-pop met zo’n klein roze grammofoonplaatje in de buik was toch ook zoveel leuker dan het huidige model met super-realistische geluids chip??

Additional comments powered by BackType


Agenda