De Lopend Vuur Pitch: hoe Leeuwarden geschiedenis schreef voor de muziekindustrie

februari 18th, 2008  |  by | Published in Pitch, Voorpagina  |  3 Comments

200802180936.jpg“Somebody needs to write down todays date, because it might go down in history as the day on which things made turn for the better”. In de keynote speech van Andrew Dubber wordt duidelijk hoe enthousiast hij is over de Lopend Vuur Pitch. En of het nou wel of niet een mijlpaal in de geschiedenis van de muziekindustrie zal zijn, het was een hele inspirerende dag afgelopen zaterdag in de Academie voor Popcultuur en voor sommigen zeker ook confronterend.

De pitchdag

Audiotransparent, Believeisadoubt, Krause, The Black Atlantic en Them Apples waren de uitverkoren bands die samen met hun experts Sanne Roemen, Erwin Blom, Marco Derksen, Marco Raaphorst, Joey Ruchtie, Tollak Ollestad, Raymond Calis, Ritzo ten Cate, Jan Pier Brands, Rutger Middendorp en Jan Douwe Kroeske aan de slag gingen om een ondernemingsplan te bedenken. Een ondernemingsplan dat past bij de band en de fans, een plan dat doorbouwt op de muzikale identiteit van de bands en natuurlijk zo goed mogelijk gebruik maakt van de mogelijkheden van deze tijd.

Om de bands op scherp te zetten en te inspireren, begonnen we de dag met een Keynote Speech van Andrew Dubber. Hij gaf de bands drie tips:

  • Bedenk wie je publiek is! In het geval van de pitch is het publiek Sony/BMG de platenmaatschappij die 20.000 euro in het vooruitzicht van de winnaar van Lopend Vuur stelt. Je moet de bazen van een platenmaatschappij overtuigen, dat vraagt om een ander verhaal dan richting fans.
  • Denk verrassend. Durf buiten de gebaande paden te denken. Ook als Sony niet hapt, zal een ander die durf honoreren.
  • Hou basis marketing regels in de gaten. Bedenk waar je goed en uniek in bent en benadruk dat, bijvoorbeeld.

Pitch panorama

De vijf bands presenteerden op het einde van de dag hun concepten aan de groep experts, en kregen daar flinke feedback op terug.

Het vervolg en het contract

De komende vier weken hebben ze dan ook de tijd om, samen met hun experts, de puntjes op de i te zetten en hun plan nog wat bij te werken. Op 14 maart moeten ze ingeleverd worden, en spelen alle vijf de bands ’s avonds in Vera. Sony/BMG maakt op 19 maart bekend welke band er vandoor zal gaan met het platencontract ter waarde van €20.000.

Wat de experts er zelf van vonden

Andrew Dubber:”It’s the first glimpse of a major record label being prepared to take in potentially radical business ideas to try and filter some new ways of working through into the organisation. I read this as a positive thing.”

Marco Raaphorst :”Ik kijk er erg naar uit om Them Apples live te zien. En het zou mij niets verbazen als ze geboekt gaan worden voor de komende LowLands. Want Them Apples staat voor een feestje. Ik geloof in de band en zal me er sterk voor maken. Hoewel ik nooit als vrije musicus had kunnen voorspellen nog iets met Sony te gaan doen, geloof ik dat ik een bijdrage kan leveren. Voor de band, voor Sony en voor mijzelf.”

Rutger Middendorp:”De experts waren in ieder geval bijzonder goed gekozen. Allemaal mensen van een frisse generatie denkers die on- en offline ontwikkelingen omhelzen en naar hun hand proberen te zetten. Sony BMG en andere platenmaatschappijen kwamen er bekaaid af. Hun netwerk en hun marketingkennis, daar zit nog waarde in. Hun distributiekanalen zegt niemand meer nodig te hebben. Want met cd’s verdien je geen geld meer.”

Erwin Blom:”Noemt het businessplannen, maar zie het als de uitdaging naar bands om na te denken over hun muziek, hun fans, hoe die te bereiken en hoe geld te verdienen met muziek. Het is dezer dagen, in een steeds meer versnipperde wereld, steeds moeilijker om je publiek te bereiken. Doe dan ook alles in je vermogen om aandacht te krijgen, fans te werven, inkomsten te genereren. Alleen muziek maken is niet genoeg als je wereldfaam of een wereldbaan in de muziek wilt. “

Ritzo ten Cate:”Muzikanten heb je grofweg in twee categorieën: kunstenaars en entertainers. Kunstenaars maken muziek voor zichzelf, voor de kunst, voor het nageslacht, of misschien wel om het niet. Muziek is voor hen een expressiemiddel, zoals een wetenschapper het woord gebruikt. Entertainers doen het voor de algehele blijheid van hun publiek, fans, roem, geld, drugs, sex en andere dingen die in dat rijtje thuis horen. Een entertainer kiest een doelgroep en maakt daar de ultieme muziek voor. Het doel is mensen blij maken, ookal is het met droefgeestige muziek. Denk aan K3, de Venga Boys of Gerard Joling. Voor beide varianten is vakmanschap of professionaliteit een pluspunt zo niet voorwaarde. Slechts weinig muzikanten zijn echt kunstenaar. Tegelijkertijd noemen slechts weinigen zich entertainer.”

UPDATE:
Bekijk de Twitterfountain van de Pitchdag hier.

Responses

  1. Freek says:

    februari 20th, 2008 at 15:03 (#)

    En inspirerend was het zeker, mijn geschiedenisboek gaat deze dag absoluutjes in! 🙂

  2. Lopend Vuur » Nieuws Voorpagina » Expert interviewt expert over Bands als business says:

    februari 28th, 2008 at 15:20 (#)

    […] Blom met Andrew Dubber het een beetje goed kan maken. Andrew Dubber verzorgde de keynote op de Lopend Vuur Pitchdag. Erwin Blom(voormalig VPRO Digitaal nu The Crowds) is expert tijdens de Lopend Vuur Pitch. De grote […]

  3. Lopend Vuur » Pitch Voorpagina » Volle bak! says:

    maart 15th, 2008 at 20:09 (#)

    […] De vijf bands die iets meer dan een maand geleden aan hun eigen unieke businessplan begonnen in de Lopend Vuur Pitch, presenteerden zich nu live voor de mannen van Sony/BMG en het Groningse publiek. 14 Maart was ook […]


Agenda