Update Lopend Vuur Pitch

oktober 28th, 2007  |  by | Published in Pitch

Lopend Vuur PitchBijna twee weken nadat Lopend Vuur hun nieuwste kindje, de Lopend Vuur Pitch, de wereld in stuurde via een persbericht, voelt het goed om terug te blikken op de reacties die dit Lopend Vuur Pitch Persbericht te weeg hebben gebracht. Het persbericht is onder andere gepubliceerd of besproken op de site van OOR, My Own Music Industry, 3voor12, Gitarist.nl, Slagwerkwereld.com en in De Pers. Hieronder staan enkele waardevolle reacties die ik voorzie van aanvullend commentaar. Ik hoop dat dit een duidelijk beeld schept van welke vragen en issues er spelen rondom de Pitch en hoe Lopend Vuur hier een antwoord op heeft.

Goede muziek en slimme ideeën worden beloond

Gregory Orange: zanger/gitarist The May Bees , op 3voor12 “

De organisatie moet uitkijken dat het niet te veel neigt naar een Wanna Be Indie Rockstar wedstrijd. Dat zou haaks staan op waar de indiescene voor staat. Als dat gebeurt, dan word je direct genadeloos afgestraft door de scene.” The May Bees beraadt zich daarom nog over deelname. “Ik heb nog een paar vragen voor de organisatie; over artistieke vrijheid en de tegenprestatie bij het contract. Als dat duidelijk is, denken we er serieus over na.” Lopend Vuur richt zich op de indie scene. Een lange en interessante discussie: wat is de indie scene, waar staat de scène voor? Dit is een vraag waar Lopend Vuur geen algemeen bevredigend antwoord op kan geven. Daarom is het goed om te weten is dat Lopend Vuur op zoek is naar independent bands die naast goede muziek en onvoorwaardelijke inzet ook beschikken over slimme ideeën wat betreft marketing en communicatie in een “nieuwe industrie”. De Pitch is op zoek naar bands die deze ideeën door willen ontwikkelen met behulp van professionals. Het zijn jouw ideeën en jouw muziek, 100% artistieke vrijheid. In dit geval is de indie scene de scene die het dus zonder groot platen label doet, maar wel op zoek is naar een zo groot mogelijk publiek (dat bij de band past) en niet schroomt om vernieuwend te werk te gaan. Samengevat: Iedere band/artiest die gelooft in zijn of haar eigen muziek en ideeën en in nieuwe mogelijkheden om te groeien in de huidige industrie, wordt uitgedaagd om het avontuur aan te gaan samen met Lopend Vuur en Sony/BMG’s Red Ink.

De brug tussen integriteit en commercie

Peter: My Own Music Industry

Lopend Vuur probeert een brug te slaan tussen integriteit en commercie, zo lijkt het. Ik denk ook dat die twee best kunnen samengaan. Dat is niet alleen een nobel streven, maar het is best slim om vanuit het heersende indiecliché aandacht voor bands proberen te vergroten. Een mooie verwoording van waar Lopend Vuur mee bezig is. Het gedachtegoed en de muziek van de kleine zelfstandige artiest mag niet onderschat worden en wordt door Lopend Vuur en in de Lopend Vuur Pitch juist aangemoedigd en volledig gerespecteerd. Vervolgens biedt Lopend Vuur nieuwe serieuze kansen zoals in de vorm van de Pitch om jezelf staande te houden in de huidige muziek industrie.

Jouw ondernemingsplan is van jou en blijft van jou

Reactie op Peter’s artiekel

Meedoen betekent je als band begeven in een situatie van winnen of verliezen. Alle troostprijzen ten spijt ben je gewoon een loser als je niet wint Je zou inderdaad de Pitch kunnen zien als een pure wedstrijd. Mocht je niet de deal met Red Ink opstrijken dan heb je verloren en gooi je de handdoek in de ring?!? Je kan er ook nog eens over nadenken, nadat ik je het volgende heb verteld: de Pitch zoekt inderdaad een winnaar, de band die een deal met Red Ink verdient op basis van de muziek (voor de Pitch al als geschikt beoordeeld) en het ondernemingsplan. Elke van de vijf bands/artiesten die uiteindelijk meedoen aan de Pitch wordt gewaardeerd, toegelaten wegens de muziek die ze maken en worden professioneel ondersteund in het uitwerken van een eigen, innovatief ondernemingsplan. Het feit dat Red Ink jouw muziek waardeert en dat je in contact komt met professionals en nieuwe ideeën en input kan van veel waarde zijn voor het zelfvertrouwen, zelfreflectie en de kijk op de industrie. Daar bovenop komt dat je als band media aandacht genereert door mee te doen in deze Pitch en dat het na twee maanden is toegestaan om het ondernemingsplan te gebruiken hoe en waar de artiest maar wil. Ervaring, inzicht, exposure en een professioneel ondernemingsplan zijn de elementen die elke artiest sowieso mee zal nemen in een verdere carrière. Het is aan jou om te bepalen hoeveel waarde je hier aan hecht, maar in onze optiek zijn alle deelnemers aan de pitch winnaars.

€ 20.000 ter ondersteuning van jouw plan en jouw muziek

Reactie op Peter’s artiekel

Wat gaan die professionals van Red Ink eigenlijk nog doen behalve het persen en distribueren van de CD? En hoeveel geld krijgen die bands om hun plannen uit te voeren? Kortom, wat valt er eigenlijk precies te winnen? Het unieke van het format, zoals Lopend Vuur deze bedacht heeft, is dat de platenmaatschappij Red Ink het gaat aanpakken op jouw manier. Jij als artiest ontwikkelt een uniek, innovatief ondernemingsplan om je muziek bij de juiste mensen te krijgen. De artiest met het meest belovende ondernemingsplan krijgt € 20.000 budget waarmee indien nodig een album wordt gefinancierd en waarmee het door de artiest opgestelde ondernemingsplan wordt uitgevoerd. Red Ink voert dus jouw plan uit en niet anders.

Met deze tweede publicatie over de Lopend Vuur Pitch hoop ik wat meer inzicht te hebben geschept in een unieke kans. Ondertussen blijven Lopend Vuur en Sony/BMG’s Red Ink zich onvermoeibaar inzetten om de Pitch tot een succes te maken en houdt www.lopendvuur.nl je op de hoogte van de ontwikkelingen in de Pitch

Comments are closed.


Agenda